Több mint háromezer fős elbocsátást hajt végre olaszországi egységeinél a Stellantis, a világ harmadik legnagyobb autógyártója, amely a szakszervezetekkel egyeztetve vezényli le az elektromos átállás alacsonyabb munkaerőigényével indokolt leépítéseket. A munkavállalói érdekképviseletekkel szerdán jutottak dűlőre, eszerint az elbocsátások alapvetően önkéntes alapon történnek. 

Stellantis Melfi,,Italy,-,December,20,:,Employees,Assemble,Punto,Automobiles
Melfi, Italy - December 20: Employees assemble Punto automobiles as they travel along the production line at the Fiat SpA plant in Melfi.
A Stellantis Melfiben lévő gyárából is küldenek el munkásokat / Fotó: Alessia Pierdomenico / Shutterstock 

Az olasz portfóliójában a többi között

  • a Fiat,
  • az Alfa Romeo,
  • a Lancia
  • és a Maserati

márkákat tulajdonló Stellantis ezúttal a Melfiben, Pomigliano d’Arcóban és Termoliban lévő üzemeiben csökkenti a létszámot több mint ezer fővel, s nemcsak az összeszerelő szalag mellett dolgozók, hanem a fehérgalléros munkatársak körében is karcsúsít – írja a Reuters.

A Stellantis még nem végzett a leépítésekkel

Korábban a legnagyobb, torinói üzemüknél rendeltek el több mint 1500 fős önkéntes leépítést, valamint a Pratola Serra-i motorgyártó üzemtől küldtek el száz embert. A másik nagy olaszországi összeszerelő üzemükben, az Alfa Romeókat gyártó, Cassinóban lévő egységnél még nem írtak alá megállapodást.

A FIOM ágazati szakszervezet azt közölte, hogy a Stellantis 850 önkéntes elbocsátást javasolt a telephelyen, de várhatóan ennél alacsonyabb számban tudnak majd megegyezni. Nincs még egyezség a Stellantis közép-olaszországi Atessában működő furgongyártó üzemében sem.

 

Az amerikai–francia–olasz–-német Stellantis jelenleg mintegy 43 ezer embert foglalkoztat Olaszországban, közülük csaknem 15 ezret a fellegvárában, Torinóban. A Peugeot-Citroen SA és a Fiat Chrysler Automobiles 2021-es egyesülésével létrehozott 

Stellantis 2021-es 55 ezres olaszországi létszámmal indult, innen farigcsálta le ezrével a dolgozókat, 

s hogy ezt látványosabb sztrájkok és ellenállás nélkül valósíthassa meg, a szakszervezetekkel közösen kidolgozott gáláns végkielégítést, szociális csomagokat kínált az önkéntes távozáshoz, elsősorban a előtt állókat megcélozva – írja a Bloomberg.

Közben oldódni látszik az olasz kormány és a Stellantis közötti feszültség, ami abból adódott, hogy a munkahelyek leépítése mellett a cég költségcsökkentési okokból gyártást vitt el Itáliából, emiatt iparági szakértők már kezdték temetni a hajdan legendás olasz autóipart.

Csörte Meloni és Tavares között

Az új Fiat Panda elektromos autók összeszerelését Szerbiába vitte, a lengyelországi Tychyben lévő gyárában pedig kínai partner, a Leapmotor T03-as elektromos miniautójának az összeszerelését hirdette meg a napokban.

Carlos Tavares vezérigazgató és Giorgia Meloni miniszterelnök oda-odamondogatott egymásnak, Meloni aduként előhúzta a pakliból a kínai kártyát, s a többi között a BYD, a Geely és az Európában az MG márkáról ismert kínai piacvezető, a SAIC esetleges megtelepedésével revolverezte a Stellantist. 

Meloni Kína-fóbiája ellenére a BYD és társai megtelepedését szorgalmazza / Fotó: AFP

 

A sors furcsa fintora, hogy maga Giorgia Meloni szakértők szerint Kína-fóbiában szenved, a kormányfő kezdeményezte a távol-keleti ország befektetéseinek, felvásárlásainak a korlátozását és Olaszország kilépését az Egy övezet, egy út nevű kínai kezdeményezésből, annak neokolonialista indíttatására hivatkozva.

Tavareséket a kínai kártya előrángása nem igazán hatotta meg, folytatták a költségcsökkentési programjuk végrehajtását, ugyanakkor Rómával is engedékenyebb hangot ütöttek meg. Tárgyalnak arról, hogy az olaszországi termelésüket a tavalyi mintegy 750 ezerről egymillióra tornásszák fel, nyilván ehhez a kormány támogatását is megszerezve. 

A Stellantis tavaly egyébként helyben is sikeres évet zárt, termelését 9,6 százalékkal növelve összesen 751 384 járművet gyártott olasz földön. 

A római támogatás részét képezheti az év elején megindított 930 millió euró keretösszegű roncsautóprogram, 

melynek keretében az idős járműveiket elektromosra – a remények szerint leginkább Fiat márkájúra – cserélő szerényebb keresetű olaszok gáláns állami támogatásban részesülhetnek. 

Az olasz közlekedési minisztérium adatai szerint tavaly 19 százalékkal, mintegy 1,57 millióra nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az országban, ahol a villanyautók jórészt úri huncutságnak számítanak, részarányuk a teljes piacon egyelőre elenyésző a fejlett európai gazdaságokéhoz képest, még a 10 százalékot sem éri el. 

Az elektromosautó-vásárlások iránti fogyasztói igények felkeltése tehát közérdek, az olaszoknál ugyanis a népszerűségük az uniós átlag alatti.

Leapmotor: olcsó elektromos kínai „kispolszki” jön Európába

Lengyelországban, a Stellantis tychyi bázisán kezdik meg tavasszal a bumfordi, de az ára alapján könnyen megszerethető T03 modell gyártását. A kínai Leapmotor belépő szintű villanyautóját újabbak is követik, a cél az európai piac bevétele.