Ha nem csak túl akarnak élni, hanem nyereségesek is lennének, akkor valamit sürgősen és nagymértékben változtatniuk kell a világszerte ismert kávézó- és gyorsétteremláncoknak. Sokan ugyanis inkább otthon esznek, mintsem étteremben, a világszerte érezhető, magas miatt. A jelenséget visszaigazolják a McDonald’s és a Starbucks első negyedéves pénzügyi jelentései is, amelyek szerint az eladások elmaradtak a várakozásoktól.

Leromlott a kajáldák ár-érték ajánlata, az emberek Amerikától Kínáig elfordultak a nagy gyorsétteremláncoktól.
McDonald's restaurant sign is seen in Streator, Illinois, United States, on October 15, 2022. (Photo by Beata Zawrzel/NurPhoto) (Photo by Beata Zawrzel / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Leromlott a gyorskajáldák ár-érték ajánlata, az emberek Amerikától Kínáig elfordultak a nagy gyorsétteremláncoktól / Fotó: AFP

 

Túl drága lett a menü, sokan lemondanak a gyorsételekről

Az Egyesült Államokban csökkent a reáljövedelem, különösen a kiskeresetűek körében, ám az éttermi árak mindenhol nőttek a vendéglátók magasabb költségei következtében az elmúlt évben. Így a fogyasztók egy része inkább lemond a dráguló gyorsételekről. 

Az alacsonyabb jövedelmű háztartások éttermi költései egyértelműen visszaszorulnak

– jegyezte meg szerdán Carlos Abrams-Rivera, a Kraft Heinz vezérigazgatója.

Az alacsony jövedelműek körében kedvelt McDonald’s globális eladásainak növekedése már a negyedik egymást követő negyedévben lassult. Az amerikai hamburgerlánc pénzügyi jelentése szerint a globális eladások 1,9 százalékkal nőttek az első negyedévben, ám jócskán elmaradtak az egy évvel korábbi 12,6 százalékos növekedéstől. A hamburgeróriás agresszívabb akciókkal és kínai hálózatbővítéssel növelné a keresletet.

A csomagolt élelmiszereket – süteményeket, kekszeket, csipszeket stb. – gyártó cégek is megérezték a gyengülő keresletet.

Nemcsak a hamburger, a kávé sem fogy a vendéglátósoknál

A Starbuck globális összehasonlítható értékesítése 4 százalékkal, az adózás utáni konszolidált eredménye pedig 2 százalékkal csökkent az első negyedévben. 

Egy erős kihívásokkal teli környezetben az idei negyedév eredményei nem tükrözik márkánk erejét, képességeinket vagy az előttünk álló lehetőségeket

– jelentette ki Laxman Narasimhan vezérigazgató, aki szerint a fogyasztók kompromisszumot kötöttek az otthoni élelmiszerek és italok javára.

A kávézólánc az eladások korábbi növekedési üteménél alacsonyabbra számít idén. Kínában bajban lehet a kávézóhálózat, ott ugyanis a belső kereslet még mindig nem állt vissza a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szintre.  

Az Egyesült Államok fogyasztói bizalmi indexe a harmadik egymást követő hónapban esett áprilisban. Sőt, a megkérdezettek 45 százaléka tervezi, hogy kevesebb készételt vásárol a következő hat hónapban – derül ki a The Conference Board kutatócsoport felméréséből, amelyet a Reuters idézett.

Kivételek mindig akadnak, de a Burger King gyorsétteremlánc öröme sem felhőtlen

A Domino’s Pizza és a Burger King tulajdonosa, a kanadai-amerikai Restaurant Brands nagyobb bevételről számolt be az első negyedévre, köszönhetően a hűségprogramjainak és nagyobb akcióinak. Az anyavállalat negyedéves pénzügyi jelentése szerint

az értékesítése 8,1 százalékkal növekedett az év első három hónapjában, ám ez tavaly ugyanekkor 14,7 százalék volt.

Idén a Domino’s Pizza részvénye 27 százalékot erősödött, míg a Restaurant Brands International és a McDonald’s tőzsdei értéke 6, illetve 8 százalékkal csökkent, a Starbucks részvényei pedig 22 százalékot zuhantak.

 

KFC és Pizza Hut: megették a profitot az akciók

Jóval kisebb negyedéves profitot mutatott fel a Pizza Hut és a KFC anyavállalata, mint amit az elemzők vártak. A Yum! Brands agresszív promóciókkal és fejlesztésekkel növelte az eladásait, a nyeresége viszont negyedével csökkent.