Jó előre kiszagolhatták az autócsere előtt álló olaszok, hogy Giorgia Meloni kormánya nagyvonalú és nagy volumenre kiterjedő támogatási programot készít elő az elektromos autók használatának ösztönzésére, illetve a másik oldalon a füstokádó régi tragacsok leselejtezésére. Legalábbis ezt gyanítják az olasz márkák közül a többi között a Fiatot, az Alfa Romeót és a Lanciát a portfóliójában tudó Stellantis csoportnál. 

Rome,,Italy,17.07.2021:,Little,Red,Old,Fiat,500,In,Front
Ez a Fiat 500-as nem elektromos, viszont cserealapot képezhet.
Fotó: Karl Allen Lugmayer

Az olasz gyáraknál működő FIM CISL szakszervezet vezetője, Ferdinando Uliano arról panaszkodott napokban, hogy a Fiat olasz egységeinél csak 77 ezer tisztán elektromos 500e modell készült, holott az év elején még 90 ezerre lőtték be a várható darabszámot. Maga az olasz piac amúgy is kilóg az uniós statisztikából e téren, hiszen 

amíg az újautó-vásárlások körében az EU-átlaga tavaly csaknem 14 százalékos volt, addig ők 4 százalékos mutatóval szerénykednek a mezőny végén. 

Uliano szerint a program elindítása tavaly év közben többször is szóba került, ez okozhatja az olaszok közönyét a villanyautó-vásárlás iránt. No meg a töltési infrastruktúra kiépítetlensége, ami szintén riasztólag hat a potenciális vásárlókra.

A leghamarabb februárban, legkésőbb tavasszal elinduló roncsautócsere-programra Róma 930 millió eurót irányoz elő, ezt az összeget a tervek mai állása szerint a szociális helyzetet is figyelembe véve osztják szét a jelentkezők között. Például a 30 ezer euró alatti éves jövedelemmel rendelkező polgárok 

akár 13 750 eurós pénzügyi ösztönzésben is részesülhetnek a roncsautóprogramban. 

A megcélzott, alacsony jövedelmű családok azonban csak meghatározott elektromos vagy tölthető hibrid hajtású járművek vásárlásához kaphatnak támogatást. S ami a lényeg: hazai gyártású legyen a kocsi. Ez jelentősen leszűkíti a lehetőségeiket, hiszen a Stellantison kívül más nem gyárt autót jelenleg Itáliában – leszámítva a luxussportkocsikat készítő Ferrarit és Lamborghinit és még néhány manufaktúrát –, elektromosból pedig a Fiat 500e-n kívül csak mutatóban van.

Fiat Pandalina
A Pandalinának is becézett elektromos Fiat Pandát a Stellantis szerbiai gyárában szerelik össze 2024-től

A felvillanyozott Ferrarira viszont értelemszerűen nem ad bónuszt a római kormány. A Fiat Panda új, elektromos változatát pedig Szerbiában fogják összeszerelni. A flottacsere és a rászorultak ebbéli támogatása mellett kiemelt cél az olasz járműipar fejlesztése is. Az e téren meghatározó Stellantis tavaly – a villanyos Fiatot és a Maseratit leszámítva – sikeres évet zárt: termelését 9,6 százalékkal növelve összesen 751 384 járművet gyártott olasz földön. 

Igaz, főként a haszonjármű-eladások futottak fel, ezekkel tudták kompenzálni a Maserati gyár termelésének megfeleződését és az év végi háromhetes leállást a Fiat 500e gyártósorainál. Uliano elmondta, hogy a kormány biztosította a szakszervezeteket arról, hogy az autógyártást továbbra is stratégiai ágazatként kezeli, s célja, hogy 2028-ra elérjék vagy meghaladják az évi egymilliós gyártókapacitást Itáliában. 

Uliano szerint ebben része lesz a Fiat 500e-t kedvezményezettnek tekintő roncsautócsere-programnak, ahogy annak is, hogy az idén megkezdik a modell exportját az Egyesült Államokba – hogy mennyire lesz ez zajos siker, azt egyelőre sűrű csend övezi.