A kínai Chery Auto és a spanyol EV Motors Barcelonában gyárt autókat: ez lesz a távol-keleti cég első európai gyártási telephelye, a termelés még idén megkezdődik. Az üzemet korábban a Nissan birtokolta, de a japán vállalat 2021-ben bezárta a létesítményt, majd helyi vállalkozásoknak adta át – írja a Reuters.

Indonesia International Motor Show 2024
Európában terjeszkednek a kínai autógyártók / Fotó: AFP

A Chery ugyanakkor más módon is terjeszkedik: a Jaguar Land Rover (JLR) ugyanis a kínai cég Exeed nevű márkájának platformját fogja használni a tisztán elektromos hajtású és a tölthető hibrid (plug-in) autóihoz, az erről szóló szerződés aláírása már csak napok kérdése. A luxuskategóriában a JLR lesz az első fecske, amely kínai alapokra helyezi autóit, ezt a Chery elnöke, Yin Tongyue fecsegte ki a sajtónak.

A Chery nem az első cég, amelyik a kontinensen kezdi meg a gyártást: tavaly decemberben kiderült, hogy a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházásával megépülő szegedi üzemében a BYD elektromos autói készülnek majd kifejezetten az európai piacra. A gyár a tervek szerint három éven belül kezdi meg a termelést. Sőt, megjelentek az első álláshirdetések és megkezdődött a gyár építésének előkészítése is. 

Az olasz kormány pedig idén felvette a kapcsolatot a BYD-vel, hogy a kínai vállalat náluk is építsen üzemet. Rómát sürgeti az idő, ugyanis az Olaszországban gyártó Stellantis jelezte: a termelés egy részét alacsonyabb költségű országokba helyezheti át a jövőben, így az olasz kormány célja, hogy egy új autógyártót vonzzon Olaszországba. Azt viszont még nem tudni, hogy a BDY végül hogyan dönt.

Az elektromos járművek mindenesetre sok vitát válthatnak ki még a jövőben: az tavaly október elején közölte: vizsgálatot indít a kínai elektromosautó-gyártóknak nyújtott, tiltottnak minősülő állami dotációkkal kapcsolatban. Brüsszel szerint a kínai kormány olyan támogatásokat juttathat az elektromosautó-gyártóinak, ami torzítja a tisztességes versenyt. Az eljárás vége az is lehet, hogy az EU védővámokat vet ki a kínai e-autókkal szemben.

Kína és Németország együttműködése elősegítheti az elektromos autózást

Hszi Csin-ping kínai elnök kedden Pekingben fogadta Olaf Scholz német kancellárt, és megbeszélésükön a kölcsönös együttműködés fontosságát és potenciális előnyeit hangsúlyozta. A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni tervezett uniós védővámot, mivel megítélése szerint az a technológiai együttműködés akadályozásával mindkét félnek ártana.