Aki még eddig nem tette volna és november 16-a estig regisztrál, annak a gondosóra még karácsony előtt megérkezik – erről posztolt a közösségi oldalán Nyitrai Zsolt.

A gondosórával 0–24 órában, az ország teljes területén leadható vészjelzés. Fotó: Soós Lajos / MTIÖ

A kiemelt társadalompolitikai ügyek miniszterelnöki biztosa megosztotta a regisztráció útvonalát is:

lehet jelentkezni a programba. „Ne feledje! Gondosóra: segítség egy gombnyomással” – zárta a bejegyzését Nyitrai Zsolt. 

Az, hogy a legkésőbb holnapi regisztrációval karácsony előtt, tehát bő egy hónap alatt megérkezhet az életmentő készülék, kifejezetten kedvező hír, hiszen eddig három hónapos várakozást jeleztek előre.

Mi az a gondosóra?

A gondosóra egy jelzőeszköz, amelyhez egy 0–24 órás diszpécserszolgálat kapcsolódik. Ezen felül az előre megadott kontaktszemélyek (családtag, szomszéd, barát vagy akár opcionálisan szociális gondozó) is jelzést tud kapni. Egy Európában egyedülálló program, amelyet a kormány indított el. Ingyenes, a 65 év felettek számára alanyi jogon hozzáférhető jóléti szolgáltatás. Célja, hogy az idősek szükség esetén egyetlen gombnyomással jelezni tudják segítségkérési szándékukat. Magyarország minden településén hozzáférhető a hét minden napján és órájában. 

Fontos ugyanakkor, hogy a program kizárólag magyar nyelven vehető igénybe. 

A regisztráció, a szolgáltatás és a diszpécserek segítségnyújtása is magyar nyelven történik. A jelzőeszköz karon hordva vagy nyakba akasztva mindig elérhető, így a felhasználója minden körülmény között képes segítséget kérni. A készülék víz- és ütésálló, erősebb ütést vagy esést érzékelve automatikusan jelzést ad a diszpécserszolgálatnak. A berendezés a saját állapotáról (például töltöttség) automatikus jelzést is küld. Ugyanakkor a készüléket a felhasználónak kell rendszeresen feltölteni.

Hogyan működik a gondosóra?

A saját otthonukban élő idős emberek ezzel az egyszerű jelzőeszközzel kapcsolatba léphetnek a diszpécserközponttal. Itt szakképzett munkatársak próbálnak segíteni a felmerülő problémákban. Ez a következőképp történik.

  1. Segítségkérés esetén a felhasználó hosszan megnyomja a készülékén található főgombot.
  2. Az eszköz jelzést küld a diszpécserközpont felé.
  3. A diszpécser megpróbál saját hatáskörben a segítségére lenni a felhasználónak és megoldani a problémát.
  4. Amennyiben a diszpécser szakmai mérlegelése alapján külső segítségre van szükség, értesítheti a megadott kontaktszemélyt vagy felveszi a kapcsolatot a helyi illetékes intézményekkel, indokolt esetben a sürgősségi segélyhívót tárcsázza.