Hivatalosan is átadták az Airbus új gyulai gyárát, ahol a termelés is elindult. Palkovics László technológiai és ipari miniszter helyszínen elmondott szavai szerint történelmi pillanat, hogy a gyár megkapta az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) engedélyét a gyártáshoz, kiemelte, hogy ilyen jogosultsággal nem sok ország rendelkezik.

Jelenleg ötven embert alkalmaznak a gyárban, az év végéig tovább nő ez a szám, és néhány éven belül szeretnék elérni a 250 fős alkalmazotti létszámot.

MARÓTH Gáspár; PALKOVICS László
Fotó: Rosta Tibor / MTI

Az Airbus gyulai gyárának építése 2020 decemberében kezdődött. Korábbi közlés szerint a központ mintegy 2,2 milliárd forintból jött létre, ennek felét gépek és eszközök beszerzésére fordították. A 13 ezer négyzetméter alapterületű üzemben az európai repülőgépgyártó helikoptereinek sárkányszerkezetéhez és dinamikus rendszereihez gyártanak acélból és titániumból precíziós alkatrészeket, emellett az ajtópanelek egy része is itt készül. A gyulai lesz ezeknek az alkatrészeknek a teljes Airbus-család egyedüli ellátási pontja. 

A gyárban készült elemeket nem csak az új gyártású helikopterekbe építik be, hanem cserealkatrészként is felhasználják.

Magyarország az Airbus-család és az európai légiipar részévé válik - mondta a megnyitón Laurent Mazoué, az Airbus Helicopters üzemelésért felelős ügyvezető alelnöke. 

Az ország tökéletesen illeszkedik a stratégiánkba, amelynek lényege a földrajzi és kulturális közelség mellett, a megfizethető munkaerő, valamint a kiváló minőségű munka. Ezek miatt döntött az Airbus a gyulai helyszín mellett

- tette hozzá.

Az Airbus piacvezető a polgári helikopterek gyártásában, 2020-ban a piac 48 százalékát fedte le. Világszerte nyolc országban van telephelye, a kilencedik lesz a magyarországi, Gyulán.