Mégis beengedhetik a magyarokat a spanyol Talgo vonatgyártóba, miután totális égszakadást és földindulást váltott ki a mediterrán ország vonatgyártó szegmensében a Ganz-MaVag Europe Zrt. 619 millió eurós vételi ajánlata a cég teljes részvényállományára – írta pénteken a Huffington Post spanyol kiadása.
Mérsékelt a tülekedés a Talgo körül
A madridi kormánynak ugyanis nem tetszett a magyar ajánlat, mivel a Talgót stratégiai fontosságú vállalatnak tartják, és nem szeretnék, ha külföldi kézbe kerülne. Ezért első körben spanyol alternatívát kerestek az ajánlattal szemben.
A lehető legnagyobb figyelemmel kísérjük a felvásárlási ajánlatot, és várjuk, hogy más szereplők, köztük pénzügyi befektetők vagy más gyártók is beszálljanak. Az alternatívát kormányzati támogatás nélkül is ki lehet alakítani, ám megfontoljuk a támogatást is. Ezen dolgozunk
– mondta korábban Óscar Puente közlekedési miniszter, aki azzal indokolta a kabinet elutasító hozzáállását, hogy a Ganz-MaVag felvásárlási ajánlata „geopolitikai problémát” jelent, attól tartottak, hogy a magyar cégen keresztül orosz befolyás alá kerül a Talgo, ami a számukra vállalhatatlan lenne.
A kormány ezért is bátorítja főként a spanyol, de a nyugat-európai befektetőket is ellenajánlat tételére. Kezdetben erre szerepre egy másik spanyol vonatgyártót, a Budapesten villamosairól ismert CAF-ot akarták felkérni, ám a baszkföldi vállalat egyértelművé tette, hogy jelenleg más stratégiai projektekre összpontosít.
Az elutasítást követően jött a képbe a valenciai Caixa Bank CriteriaCaixa nevű tőkealapja mint pénzügyi befektető, amely azonban csak egy ágazati profi oldalán merészkedne a tranzakcióba.
A legújabb elképzelés pedig már odáig finomodott a HuffPost szerint, hogy
beengednék a magyar vállalatot a Talgóba azzal a feltétellel, hogy a Caixa Bank vagy a Criteria is társtulajdonos lesz mellette pénzügyi befektetőként.
A bankcsoport vasúti szakértelem híján azonban továbbra is szeretné, ha a CAF is szerezne egy részvénypakettet.
A történet kimenetelét így aztán még mindig rendkívül bizonytalannak tartják az Ibériai-félszigeten.
Sikeres negyedévet zárt a vállalat
A napokban egyébként a Talgo közzétette első negyedéves gyorsjelentését, amely szerint a vonatgyártó rendelésállománya a periódus végére a történelmi csúcsot jelentő 4 milliárd euró fölé emelkedett, főként a német DB és a dán DSB vasúttársaságok megrendeléseinek köszönhetően. A menedzsment kiemelte, hogy ennek a nagyobbik része már karbantartási munkákra szól, ami növeli a működés stabilitását.
A vállalat árbevétele az előző év azonos időszakához mérten 31 százalékkal, 166,5 millió, a nettó nyeresége pedig mintegy ötödével, 10,4 millió euróra bővült.
A cég megerősítette éves kilátásait. Az elmúlt egy évben a Talgo részvényárfolyama közel 40 százalékkal, 4,43 euróra nőtt.