Nehezített terepen, de az előző évinél és a tervezettnél is jobb eredménnyel zárta 2023-at a CER csoport. Az egyik első hazai magánvasút-társaságból kifejlődött holding az erős hazai piaci pozíciók megszerzésével a háttérben sorra kezdi meg működését az európai országokban is. A Világgazdaságnak Horváth Ottó, a CER Cargo Holding vezérigazgatója nyilatkozott.

Horváth Ottó: a CER középtávon további eszközbeszerzésre készül
Horváth Ottó: a CER középtávon további eszközbeszerzésre készül / Fotó: CER

Hogyan érintette a holding megbízásait az ukrajnai háború, a gazdasági lassulás és a csoport terjeszkedési terveinek eredménye?

A CER Cargo Holding forgalmának jelentős részét mezőgazdasági, acél- és vegyipari áruk fuvarozása teszi ki. Az ukrajnai háború mellett tavaly a vágányzárak és az általános gazdasági helyzet volumencsökkenést okoztak, ennek ellenére eredményesen működött a holding 2023-ban. A működési terület az idén bővült.

Az ukrajnai háború miatt elveszett megbízásokból került-e már vissza valamennyi a CER-hez, illetve lettek-e új, Ukrajna felőli fuvarjai?

Az ukrajnai háború ellehetetlenítette tervezett együttműködéseinket és forgalmainkat. Bizakodóak vagyunk lengyel és román leányvállalatunk működését illetően, azonban jelentős pozitív változást valószínűleg a háború befejezése fog hozni.

Miből áll most a csoport eszközparkja, szükség van-e további bővítésre?

A cégcsoport járműparkja ma 18 vontatójárműből áll. Középtávú üzleti tervünk tartalmaz eszközbeszerzéseket, így mozdonyokat és vasúti teherkocsikat, utóbbiakat a fuvaroztatói igényekhez igazítva.

Melyek azok a hazai vasúti infrastruktúra-fejlesztések, amelyek a legsürgősebbek a CER tevékenysége szempontjából?

Társaságunk szempontjából a Belgrád–Budapest vonal átépítésének, pontosabban az átépítés befejezésének van a legnagyobb jelentősége. Ezt követi a V0 megépítése. Fontos megemlíteni, hogy mindez csak akkor igaz, ha időközben a csatlakozó hazai és külföldi infrastruktúra-kapacitások is javulnak, ellenkező esetben a szűk keresztmetszetek mérsékelni fogják az említett fejlesztések pozitív hatásait.

Hogyan tud fuvarozni a csoport a Szeged–Röszke–Szabadka vonalon?

A megnevezett vonalon a CER Hungary Zrt. közlekedik úgy, ahogyan közlekedni képes, más társaságokhoz hasonlóan nagyon nehezen. A vonalon 5 tehervonatpár szokott közlekedni naponta, ha nincs vágányzár. Igény ennél többre van, vagyis lenne, ha az elmúlt két évben a fuvaroztatók egy része át nem állt volna közútra vagy más vasútvonalra. Ilyen korlátozások például a villamos vontatás hiánya, vagy a szerbiai állomások használhatósága vonatkeresztezésre.

Javulás a pályahasználati korlátozások megszűnésével, a korábbinál jobb kondíciókkal történő közlekedés pedig a 150-es vonal átépítése után várható.

Milyen fő mutatókkal zárta 2023-at a csoport?

A tavalyi árbevétel 11 milliárd forint volt, az EBITDA 1,5 milliárd forint, az adózás előtti eredmény pedig 0,8 milliárd forint. Mindhárom érték jobb a bázisnál.

Van a CER-nek közvetlen együttműködése közúti (netán vízi) fuvarozókkal?

Közúti társaságokkal elsősorban rakodással képzett irányvonatok esetében, vízi fuvarozókkal tengeren túli szállításokkal kapcsolatban működünk együtt. Az előbbi kapcsolat rendszeres, utóbbi eseti.

Pillanatnyilag milyenek a CER európai pozíciói? Ön tavaly lengyelországi és romániai tervekről beszélt.

A CER Cargo Holding jelenleg Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban, Horvátországban és tavalyi tervünknek megfelelően Lengyelországban és Romániában rendelkezik vasúti árufuvarozási képességgel. Az előttünk lévő egy évben osztrák és német leányvállalatot kívánunk alapítani és megszerezni a szükséges közlekedéshatósági engedélyeket, ezzel megerősíteni a cégcsoport közép-európai pozícióját.

Tehervonatokat közlekedtethet a CER Romániában 

A CER a hazai magánvasútpiac egyik első fecskéje. A CER Közép-Európai Vasúti Árufuvarozási, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. 2005. április 15-én kezdte meg a működését, a nemzetközi terjeszkedés eredményeként pedig 2012-ben jött létre a CER Cargo Holding SE. Az utóbbihoz a CER Hungary Zrt., a CER Slovakia A.S., a CER Romania Cargo S.R.L., a CER Cargo D.O.O., a CER Poland, Sp. z o.o és a Bilk Trans Kft. tartozik.

 CER Cargo Holding SE igazgatósága január 24-én fogadta el a csoport minden tagvállalatának idei üzleti üzleti tervét. Az erről közzétett hír szerint az eredményelvárás jelentősen nőtt az előző évhez képest, mivel a működési terület Lengyelországra és Romániára történő kibővítésével és az eddigi országokban történt felvásárlások növelésével az új számok reálisan elérhetővé váltak. A jelenlegi hat uniós országban zajló működés mellé jól illeszthetőek az új célterületek, amelyekben az idei év végén kezdődhet meg az üzleti tevékenység. A romániai leányvállalat új ügyvezetője Csíki Árpád lett. A cégcsoport jogot szerzett arra, hogy Romániában tehervonatokat közlekedtessen, így az új ügyvezető elsődleges feladata a szükséges erőforrások előteremtése, a működés megkezdése és eredményes fenntartása lesz.