Magyar gazdaság

Negyven éve nem történt ilyen a Balatonon: Közép-Európa legmodernebb hajóit adták át a magyaroknak – képgaléria az új kompokról és katamaránokról

Villámgyors új hajókat avattak a Balatonon. A magyar állam két kompot és két katamaránt vásárolt, ezzel történelmi fejlesztést hajtott végre. Bemutatjuk, miért éri meg a mintegy hatmilliárdos beruházás Magyarországnak.

A Világgazdaság is megírta, hogy szolgálatba állt a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) négy új hajója. Mindez túlzás nélkül történelmi pillanat, ugyanis negyven éve nem történt ilyen nagyságrendű fejlesztés a balatoni hajóflottában.

Negyven éve nem történt ilyen a Balatonon: Közép-Európa legmodernebb hajóit adták át a magyaroknak (Fotó: Vémi Zoltán /Világgazdaság)

Ennek megfelelően valóságos tömegek lepték el csütörtökön a siófoki, illetve a balatonfüredi kikötőt, hogy tanúi lehessenek a történéseknek, benne az új hajók felavatásának. Ezentúl menetrend szerint közlekednek majd a kijelölt útvonalakon, de a tavasz folyamán Balaton-szerte számos kikötőben is találkozhatnak velük az érdeklődők.

Az új hajók "vízre engedésénél" lapunk is a helyszínen volt és képgalérián örökítette meg a nem mindennapi eseményeket.

Új hajók a Balatonon: miért fontos, hogy megérkeztek?

A Bahart állami támogatással, 5,7 milliárd forintból vásárolta meg a négy új hajót. Ezektől azt várják, hogy újabb lendületet adnak a balatoni turizmusnak. Nagy szükség lenne rá, ugyanis a turizmus komoly aránnyal bír a GDP-ben: több mint 10 százalékos a részesedése a nemzetgazdaságból és közvetve, illetve közvetlenül 400 ezer embernek biztosít megélhetést. Fontos lenne, hogy jó teljesítsen az ágazat, hogy teljesülni tudjon az a kormányzati célkitűzés, hogy jövőre visszaálljon a 4-5 százalékos GDP-növekedés.

Talán nem kell különösebben bizonygatni, hogy a Balaton kiemelkedő szerepet tölt be a Magyarország turizmusában, éppen ezért lenne üdvös, ha 12 hónapos turisztikai célponttá válna. Ez jelenleg távolról sincs így, de a feladaton a kormányzat több szervezettel összefogva dolgozik. A teendők közül kiemelt 

  • a tó vízminőségének javítását,
  • a balatoni turizmust ellátó szakemberképzés megteremtését,
  • a térség természeti és kulturális örökségének megőrzését,
  • a marketing javítását,
  • valamint a térségi összefogás erősítését.

A Bahart flottája tehát jelentős vérfrissítést kapott, de a négy új hajó mellett a régiek megőrzése és felújítása sem marad el. Már csak azért sem, mert ez a faja nosztalgia hozzáad a Balaton szépségéhez.

Mit kell tudni az új balatoni hajókról?

Először is érdemes tudni, hogy a Közép-Európa legmodernebb hajóit adták át. Az új hajók (két komp és két katamarán) környezetvédelmi szempontból a legmagasabb normáknak felelnek meg, műszaki megoldásban a legújabb technológiákat hozzák, és kialakításuk az utasigényeket figyelembe véve történt. Ennek köszönhetően számottevő mértékben csökkentik a terület környezeti terheltségét, hiszen alacsony károsanyag kibocsátású motorokkal rendelkeznek. A sűrűbb menetrendnek és a gyorsabb átkelésnek köszönhetően pedig csökkenhet a gépjármű-forgalom is a Balaton körül.

A négy új hajó évente várhatóan közel egymillió utast fog szállítani.

A 45 méter hosszú és 11 méter széles kompok a Bahart eddigi legnagyobb utas- és járműbefogadó képességgel rendelkező hajói, amelyek 120 utast, 24 gépjárművet és 30 kerékpárt képesek egy időben szállítani. A szintén 11 méter széles, de 35 méter hosszú katamaránok pedig 350 utast és 35 kerékpárt vihetnek egy időben a partok között.

  1. A kompok a Szántód és Tihany nevet kapták, hiszen Szántódrév és Tihanyrév között közlekednek majd.
  2. Míg a Tomaj és Balaton nevű katamaránok a két legforgalmasabb, azaz Fonyód-Badacsony, valamint a Siófok-Balatonfüred-Tihany útvonalon szállítják majd az utasokat.
Közép-Európa legmodernebb hajóit adták át a Balatonon (Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság)

A két új komp 20 százalékkal növeli az eddigi szállítókapacitást, gyorsabbá téve az átjutást Tihany és Szántód között, a panorámafedélzetük pedig plusz élményt ígér. Míg eddig 55 perc volt a Siófok-Balatonfüred hajóút hossza, azaz 12 kilométer per órás átlagsebességgel haladtak a hajók, az új vízijárművek 18 kilométer per órás sebességre képesek, így 40 percre rövidítik le az utat.

A két új katamaránnak multifunkcionális a kialakítása, így alkalmasak menetrendi, séta- és programhajózásra is. Ugyancsak pozitívum, hogy az új hajók kerékpárszállító kapacitása sokkal nagyobb, mint a korábbiaké. Erre szükség is van, hiszen a kerékpárosok számára a Balaton az első számú desztináció: tavaly 16 százalékkal több biciklis kelt át a tavon, mint egy évvel korábban. Csak a kompokon közel 130 ezren utaztak biciklivel, vagyis minden tizedik utas.

Az új járművek ráadásul minden korábbinál kényelmesebbek is, hiszen mosdó, modern berendezés és korszerű utastájékoztatás várja a közlekedőket, a katamaránok felső fedélzetéről pedig a balatoni panorámában is gyönyörködhetnek az utasok. "Tavaly több évtizedes rekordot döntöttünk, több mint 2 millió utas szállításával, és biztos vagyok abban, hogy idén, a 178. hajózási szezonban újabb rekordokat fogunk elérni" – mondta Veigl Gábor, a Bahart vezérigazgatója.

Hogyan kerültek az új hajók a Balatonra?

Az új hajókat a komáromi hajógyárban építették meg, kifejezetten a Balatonra tervezték őket. Még 2023 nyarán a hazai hajózás történetében példátlan összetettségű, 400 kilométeres, előbb a Dunán, majd a Sió csatornán folytatott vízi szállítással jutottak el a magyar tengerre. A hidak alatti átjutás érdekében indulás előtt a hajók felépítményeit visszabontották, így megérkezésüket követően ezket a Bahart siófoki telephelyén először újra össze kellett szerelni, csak ezután következhetett a beüzemelés.

Az új hajókkal kapcsolatos menetrendek, információk a Bahart honlapján tekinthetők meg.

 

balaton hajók komp új
Kapcsolódó cikkek